Přečetl jsem knihu Jána Lenča „Zástup z rodu hrdých", kterou vydal autor vlastním nákladem v Knižním centru Žilina v r. 2009 jako „dárek k dvacátému výročí politického převratu roku 1989". Kniha byla napsána v r. 1974, ale veřejně je vydána až nyní. Pojednává o osudech komunistů - organizátorů odborového a stávkového hnutí a zlepšovatelů - spjatých se dvěma slovenskými textilkami: žilinskou Slovenou a závodem (později V. I. Lenina) v Rybárpoli (dnes součást Ružomberoku).
První část, věnovaná žilinské textilce, začíná kapitolou o jejím založení v r. 1890. Vypovídá o tom, že nová textilka zajistila pracujícím lidem z okolí jistotu obživy a lepší životní podmínky než měli dosud, přesto však bylo vykořisťování v továrně nelidské a pro nás už nepředstavitelné. „Š. Kozlík, ktorý nastúpil do fabriky roku 1915, vypovedá: ,Za Rakúsko-Uhorska sa robilo až 16 hodín denne. Boli sme často takí ustatí, že sme aj pri stroji zaspali. Väčšina robotníkov bývala na dedinách a chodievali sme denne 15 až 16 km peši, po pás v snehu, v krpcoch. Štyridsať či päťdesiatroční robotníci vyzerali ako sedemdesiatroční starci. Niektorí spávali v nocľahárni. Tu však ich spoločníkmi boli ploštice a vši - zasa sa nevyspali. A ani sa nemali kde poriadne umyť.´
První část, věnovaná žilinské textilce, začíná kapitolou o jejím založení v r. 1890. Vypovídá o tom, že nová textilka zajistila pracujícím lidem z okolí jistotu obživy a lepší životní podmínky než měli dosud, přesto však bylo vykořisťování v továrně nelidské a pro nás už nepředstavitelné. „Š. Kozlík, ktorý nastúpil do fabriky roku 1915, vypovedá: ,Za Rakúsko-Uhorska sa robilo až 16 hodín denne. Boli sme často takí ustatí, že sme aj pri stroji zaspali. Väčšina robotníkov bývala na dedinách a chodievali sme denne 15 až 16 km peši, po pás v snehu, v krpcoch. Štyridsať či päťdesiatroční robotníci vyzerali ako sedemdesiatroční starci. Niektorí spávali v nocľahárni. Tu však ich spoločníkmi boli ploštice a vši - zasa sa nevyspali. A ani sa nemali kde poriadne umyť.´
M. Páričková, ktorá začala v závode pracovať roku 1909, vraví: ,Vo fabrike zamestnávali ve veľkom množstve ženy. Bili nás. Najväčším postrachom v tie časy bol mladý James Vogel. Bol to hotový tyran. Denne chodil po továrni, či v zime či v lete, s kvetom na kabáte. Sprevádzal ho jeho veľý hnedý pes. Nás robotníčky kopal a fackoval. Raz som tkala na troch malých strojoch zastávky pre železničnú správu. Na zem mi spadla papierová cievka práve vtedy, keď prišiel pán generálny Vogel. V strachu som pád cievky ihneď nezbadala a hneď som sa po ňu nezohla. Vogel ma chytil za krk, odviedol k cievke a zohol ma k zemi tvárou k spadnutej cívke, přičom mi nadal a kopal ma.´" (s. 17 - 18)
Nespokojenost pracujících se poprvé projevila ve stávce v r. 1912, mnohem silněji pak v r. 1924, kdy už existovala komunistická strana. Dobře připravená stávka proti připravovanému výraznému snížení mezd trvající od 26. 3. až do 5. 5. 1924 se rozšířila i do dalších textilek. Textiláci sice nedosáhli splnění všech svých požadavků, ale průběh stávky zvýšil jejich organizovanost, třídní uvědomění a umožnil jim poznat, že v mladé Československé republice je moc v rukou kapitalistů a ne lidu, jak se to snažili pracujícím namluvit buržoazní a reformističtí politici. Součástí stávky byly všemožné výhrůžky vůči stávkujícím i rozehnání shromáždění textilaček četníky - žandáři, kteří se, jako při jiných akcích tohoto druhu, chovali velmi surově, „kopali bezbranné ženy a mlátili ich pažbami pušiek, niektoré dokonca ťahali za vlasy po zemi" (s. 32). Studujme důkladně tato autentická svědectví, než začneme hovořit o „demokratické republice tatíčka Masaryka"!
Pod názvem „Žena z rodu hrdých" následuje příběh komunistky Márie Páričkové, která zasvětila celý svůj život boji za práva pracujících, za což byla pronásledována za první buržoazní republiky i za klerofašistického státu, za kterého byla i dvakrát vězněna. Při prvním uvěznění ji pro potupu zavřeli do cely se zadrženými lehkými ženami, které začala úspěšně agitovat a byla proto správcem věznice přeložena do samotky se slovy: „Ešte aj tie kurvy by si tu pokazila." (s. 47) Pobyt ve studené samotce jí těžce podlomil zdraví, ale duševně ji nezlomil.
Část knihy o žilinské textilce končí kapitolkou o zlepšovatelích Ladislavu Krasnecovi a Štefanu Palackém. Následují příběhy bojovníků z textilky v Rybárpoli. Jejich osudy lze shrnout konstatováním ze začátku kapitoly o revolucionáři a organizátorovi ilegálního hnutí za Slovenského štátu, za svou činnost po dva roky vězněném, Ondreji Kačalkovi: „Napokon tí, čo sa odhodlali zbaviť svet utrpenia, vždy platili za toto odhodlanie utrpením vlastným - vždy to tak bolo, no práve vďaka ich utrpeniu to raz bude inak." (s. 54)
Za pozornost stojí i příběhy Márie Kudroňové, první ženy - nositelky titulu Hrdina socialistické práce, která poznala zrůdnost fašismu při službě na statku v Německu, Antona Olejníka, dělnického předáka a bojovníka Slovenského národního povstání, později vězněného v koncentračním táboře a po Vítězném únoru nadšeného prosazovatele revolučních změn, jakož i závěrečný příběh zlepšovatelky Anny Chleboňové.
Kniha „Zástup z rodu hrdých" výstižně ukazuje bídu pracujících za buržoazního panství a obrovský pokrok umožněný nastolením diktatury proletariátu a budováním socialistické společnosti. Její četbou neztratíte mnoho času - má 78 stran - ale výrazně si rozšíříte obzor. Knihu lze objednat na stránkách soudruhů ze Spoločnosti vedeckého komunizmu - www.komunisti.sk.
Leopold Vejr
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára