Pokorný se příliš nevěnoval portrétní tvorbě, i zde má ale své velmi kvalitní výsledky. Od raného Autoportrétu (1918), díky kterému byl přijat do Spolku výtvarných umělců Mánes, po jednu z posledních prací - luhačovickou bustu skladatele Leoše Janáčka. Těžiště díla Karla Pokorného nacházíme v oblasti monumentálního sochařství. Ať už se jedná o lidsky i výtvarně silný pomník hornické tragédii v Oseku u Duchcova, který znázorňuje citově zlomené staré rodiče, přes reliéfy legionářů v památníku na Vítkově po notoricky známé Sbratření inspirované fotografií Karla Ludwiga či pomníky Aloise Jiráska a Boženy Němcové pro Prahu.
Po obnovení činnosti vysokých škol po osvobození se stal Karel Pokorný rektorem AVU, kde sám jako profesor vychoval řadu kvalitních sochařů, např. Sylvu Lacinovou, Miloše Zeta, Rudolfa Svobodu, Miroslava Pangráce a další. Za svou monumentální tvorbu obdržel titul národního umělce a byl členem sovětské Akademie věd a umění.
Martin Peč
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára