streda 2. marca 2011

Rozhovor zo Serwanom, členom tureckej komunistickej kapely Nefs'ül alem

Rozhovor s Tureckým raperom - komunistom, ktorý nám približuje súčasnú situáciu v Turecku z pohľadu jeho obyvateľa.
Povedz mi niečo o vašej kapele – kedy ste začali a niečo o jej členoch.
Ja som začal s hudbou v roku 1999. Baran (môj brat) sa narodil v Londýne a keď prišiel v roku 2006 do Turecka, založili sme spoločnú kapelu nefs'ül alem. V preklade to znamená „Svet duše“. Ja som v rokoch 2001-2003 spravil dve kazety (mixtape). Čoskoro spravím ďalšiu.
Takže kapela nefs'ül alem si ty a tvoj brat
Áno, ale spolu nevydávame žiadne kazety (mixtape)
Koľko piesní ste nahrali s bratom?
Všetky naše piesne, ktoré máme na MySpace profile. Spolu je to len 6 piesní.
Spievate len turecky alebo aj v iných jazykoch?
Ja spievam len turecky a môj brat len anglicky
Aký si starý a aký starý je tvoj brat?
Ja mám 27 a on 20 rokov
Na vašom MySpace profile charakterizujete vašu kapelu jako „red rap“ mám to chápať ako komunistický rap?
Absolútne

Kto prišiel s týmto nápadom?
Môj nevlastný otec, ktorý bol 12 rokov vo väzení.
Prečo bol vo väzení?
Pretože je komunista. 12.9.1980 – tento dátum je pre Turecko veľmi dôležitý.
Povedz mi o tom viac
USA tu spravili vojenský puč, podobný ako v Nikaragui či Chile.
A po tomto puči uväznili tvojho nevlastného otca?
Áno a zostal 12 rokov vo väzení.
Aké boli argumenty prejeho vzatie do väzby?
Bol vodcom komunistického hnutia
Akej strany alebo organizácie?
thkp-c eylem birliği
Môžeš mi túto organizáciu viac priblížiť?
Turecký ľudový oslobodenecký front ide o marx-leninskú organizáciu
Dnes už je na slobode?
Áno. Pustili ho v roku 1992
A čo ty a tvoj brat? Ste aktívni v nejakom hnutí alebo organizácii?
Nie. Môj brat bol aktívny v malom hnutí, ale dnes už nie je.
A aká je sutuácia v Turecku, čo sa týka komunistického hnutia? Je rozdelené na množstvo strán a organizácii?
Situácia je veľmi zlá. Je tu množstvo frakcií a strán. Veľmi malé hnutia.
A spolupracujú?
Niekedy, najmä organizácie, ktoré majú k sebe najbližšie. Napríklad ľudový front, dev-genç (revolučná mládež) spolu a spolupracujú taktiež trockistické skupiny.
A čo trockisti, „stalinisti“ a iné frakcie komunistov? Aká je situácia medzi nimi? Je to problém?
Je to problém a veľký. Pre „stalinistov“ trockisti nie sú komunistami.
A pre trockistov sú stalinisti vrahovia
Áno
A aký je tvoj názor na riešenie tejto situácie?
Myslím si že niektorí trockisti svojimi súdmi nad Stalinom pomáhajú imperialistickým klamstvám, ale sám nie som stalinista. Najradšej mám Ernesta „Che“ Guevaru či Fidela.
A čo maoisti?
O Maovi toho veľa neviem, ale mám rád vodcu tureckých maoistov. Jeho meno je Ibrahim Kaypakkaya. Zomrel v roku 1973 po mučení vo väzení.
Aké sú vzťahy medzi maoistami a ostatnými frakciami?
Celkovo dobré. V turecku existuje MKP – maoistická komunistická strana. V súčasnosti je veľmi silná a dôležitá
Ktoré strany sú najsilnejšie?
Z legálnych strán Turecká komunistická strana a strana Sloboda a solidarita. Z ilegálnych MKP a už spomínaný revolučný ľudovo-oslobodzovací front.
Je v turecku nejaká iniciatíva zjednotiť hnutie?
Áno, je.
A aké sú reakcie? Je tu ochota?
Táto iniciatíva sa nazýva „Spolu to dokážeme“
V poriadku, vráťme sa späť k vašej kapele. Podporujete nejakú organizáciu?
Nie, nepodporujeme žiadnu organizáciu
Mali ste už nejaké koncerty?
Nerobil som žiaden koncert od roku 2005
V Turecku žije aj početná kurdská menšina, povedz mi niečo bližšie o kurdských stranách
Legálna je BDP – mier a demokracia. Kurdská strana pracujúcich (PKK) je v ilegalite.
V Nemecku existujú kurdské a turecké komunistické strany. Ako to je v Turecku? Spolupracujú?
Niekedy, ale PKK už nie je komunistickou stranou. Tou bola v rokoch 1977-1992. Dnes sa zaoberá len ľudskými právami Kurdov.
Ako je to s etnickými konfliktami medzi Turkami a Kurdmi?
Konflikty sú intenzívne. V Istanbule žijú tri milióny Kurdov. V Izmire, kde žijem, býva 800 000 Kurdov. To však ešte stále nie je Kurdistan.
A aké sú vzťahy medzi tureckými a kurdskými komunistami?
Tureckí komunisti niekedy vytvárajú sociálny šovinizmus a kurdskí tiež.
A aký je tvoj názor?
Každý národ má právo na sebaurčenie, no napríklad južný Kurdistan spolupracuje s USA a to nie je akceptovateľné. Ale Kurdi v Turecku zažívali veľmi ťažké časy.
Aká je spolupráca s anarchistami?
V Turecku je približne len 3000 anarchistov, no sú veľmi aktívni a účastnia sa každej akcie.
Sú nejaké konflikty medzi komunistami a anarchistami?
Nie. Veď anarchistov je len 3000. Iba 3000.
Aký je názor tureckej verejnosti na EÚ? Chcú vstúpiť do tejto organizácie?
Veľa ľudí chce, aby bolo Turecko členom EÚ, ale ja k nim nepatrím.
Čo by si chcel odkázať čitateľom na Slovensku?
Mier a rešpekt
MySpace profil kapely: http://www.myspace.com/nefsulalem
Stanislav Pirošík

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára